Frågor & Svar

Vilka effekter har massagen?


så mycket mer än muskelavslappning

  • minskar stress,
  • ökar styrka och rörlighet,
  • ökar koncentrationsförmågan,
  • positiv effekt mot ångest,
  • effektivt mot whiplash,
  • förbättrar humör och minskar värk,
  • stärker immunförsvar och lymfsystem samt ökar välmåendet,
  • effektivt mot träningsvärk, mot fibromyalgi,
  • positiv effekt mot kronisk spänningshuvudvärk,
  • bra mot migrän och sömnstörningar,
  • minskar käkledsbesvär,
  • bra effekt mot depression och utmattning.

Hur mycket kläder måste man ta av sig under massagen?

Under behandlingen arbetar man direkt på muskler och hud och du får därför vara avklädd på de delar som ska masseras. Delar som inte masseras för tillfället täcks över med handdukar för att man inte ska känna sig avklädd och för att slippa frysa. Underkläderna behåller man på.


Hur ofta ska jag få massage?

Det är helt individuellt. Hur ofta du och din kropp behöver massage beror på en mängd olika faktorer såsom arbetsställningar och rörelsemönster i vardagen, din hållning, om du ofta känner dig stressad m.m.

En del kommer någon gång i månaden för att det är skönt och i förebyggande syfte och i många fall för att få bort sin värk eller hålla den under kontroll. Medan andra har mer smärta och problem, och då, för att få så bra resultat som möjligt, kommer mer ofta. I det senare fallet, om du har mycket problem av t ex smärta/stelhet, är det rekommenderat att komma en till två gånger i veckan i några få veckor för att verkligen få så bra och snabbt resultat som möjligt.

Kan jag få massage vid förkylning?

Man kan se massagen som ett träningspass för kroppen, man trycker och töjer i muskler, senor m.m. vilket även påverkar blodkärl och nerver. Det gör att kroppen tillfälligt får fokusera på mycket annat som sätts igång i kroppen istället för att läka ut förkylningen. Enkelt kan man säga att om du inte skulle få för dig att träna eller hålla igång som vanligt i ditt förkylningstillstånd ska du inte heller gå på massage. Detta för att undvika att förkylningen ska ta längre tid att läka ut. Det finns även risk att du smittar massören eller övriga kunder på salongen. 

Massage vid graviditet?

Ja, det finns många fördelar med massage när du är gravid. De första 12 veckorna är jag dock försiktig, kontrollera under dessa veckor med din läkare innan du bokar tid hos mig om det är okej med massagen. Det finns ingen forskning som tyder på att massage ska ha någon negativ effekt under denna tid heller, men graviditeten är då i sin känsligaste fas och som massör önskar man inte höra att det skulle kunna vara massagens fel om något negativt skulle ske under dessa veckor. Massage vid graviditet har i studier visat sig bl.a. minska oro och smärta, lägre nivåer av stresshormoner och färre komplikationer under förlossningen och tiden efter födseln. Ett par studier om massagens effekter vid graviditet hittar du under forskning om massagens effekter.

När du börjar få stor mage och inte längre har möjlighet att vara magliggande på massagebänken kan du istället sitta på en bakvänd stol för att vi ska komma åt resten av ryggen eller, som de flesta föredrar, ligga på sidan på massagebänken. När vi masserar t.ex. nacke eller kroppens framsida kan du dock ligga på rygg precis som vanligt om det går bra för dig som gravid.

Varför har jag muskelspänningar?


Muskelspänningar är en vanlig reaktion vid överbelastning.

En muskelspänning kan ske på grund av felaktiga arbetsställningar, monotona rörelser men även vid stress. Symtom på muskelspänningar kan vara trötthet, ömhet och värk i muskeln. Muskelspänningar kan även leda till en stelhet kring de leder där muskeln passerar.

Du eller terapeuten som känner på en spända muskeln känner så kallade muskelknutor. Tyvärr används begreppet "muskelknutor" oftast något slarvigt då det det inte handlar om en knuta vid en muskelspänning. En "muskelknuta" är vid en noggrann undersökning egentligen en strängformation i muskelfibrernas riktning. "Muskelknutor" behandlas med massagegrepp, muskeltöjning, egna stretchövningar som massageterapeuten rekommenderar, mycket mer.

När ska jag undvika massage?

Vid dessa tillstånd är massage uteslutet

Ofta tas en persons hela hälsa i beaktande innan det avgörs om en massage är lämplig, men det finns vissa tillstånd som utesluter en massage oavsett hur god ens hälsa är i övrigt.

Massage rekommenderas ej:

  • om du har fått en vaccination och drabbats av feber efteråt,
  • om du har feber till följd av en förkylning,
  • om du tränar hårt och har fått en muskelbristning kan en massage förvärra skadan,
  • om du lider du av en allvarlig sjukdom, som till exempel cancer, eftersom massagen kan ha negativa effekter på sjukdomen,
  • under de första tre månaderna av graviditeten, om du är gravid och har ett behov av massage ska beslut om en sådan behandling tas i samråd med läkare eller barnmorska som kan rekommendera en passande typ av massage.
  • om du lider  av blödarsjuka, massagen kan spräcka blodkärlen och orsaka kraftiga blödningar som i värsta fall kan vara livshotande.
  • om du har benskörhet eftersom skelettet kan skadas,
  • om du har eksem på kroppen, på grund av smittorisken och eftersom eksemen kan bli värre,
  • om du tar mediciner som verkar som blodförtunnande, eller om du äter någon medicin mot proppar,
  • om du medicineras med kortison eftersom det försämrar hudens skyddsbarriär.

Känner du dig det minsta osäker innan du tar emot massage, lönar det sig alltid att rådfråga din läkare före behandlingen påbörjas. Då kan du vara trygg med att din kropp klarar av behandlingen och att du får ut de positiva effekter som massage egentligen är till för.

Vad händer efter massagen?

Direkt efteråt kan du känna dig lite yrvaken eller behagligt 'trött' vilket inte är konstigt då spänningar har lösts upp, Oxytocin (ett "lugn och ro-hormon") har frisatts, blodtrycket sänkts, men du blir snart pigg och välmående. Om det är en av dina första gånger på massage eller om det var länge sedan du gick sist och du får en någorlunda djupgående behandling kan du även få känslan av träningsvärk i musklerna i ett par dagar efteråt, detta är helt normalt och blir mindre för varje behandling du går på. Efter behandlingen får du ett glas vatten eftersom massagen ökar utsöndringen av avfallsprodukter. Jag rekommenderar att du ska inte ha en fullbokad schema efter behandlingen för att du ska njuta mer av behandlingen.

Behöver jag massage när jag tränar?

Massage är det perfekta komplementet till träning, eftersom det återställer rörligheten och motverkar spänningar i musklerna. Det finns även flera studier på att massage minskar träningsvärk, ökar muskelfunktionen minskar muskelutmattningen och mjölksyrabildning.

Varför ska jag anlita en massageterapeut?

Jo, för att en massageterapeut har mer kunskap än en massör när det gäller sjukdomslära, skadelära, anatomi, fysiologi, muskelfunktion och behärskar förutom massage och muskeltöjningar, ytterligare en eller flera massageterapeutiska metoder. En massageterapeut kan behandla direkt  pecifiska skador eller besvär i musklerna. Massageterapeuten har kunskap och kan även hänvisa till vidare undersökning om det är så att du behöver mer eller annat än massageterapi.

Varför får jag huvudvärk?

  • vid stress, kan utvidgning av blodkärl i hjärnan utlösa migrän hos vissa personer. När du känner att huvudvärken är på gång; försök att vila eller ta en promenad.
  • du har sovit för lite. Sov tillräckligt mycket och regelbundet!
  • du har druckit för mycket kaffe. Dra ner på koffein som kaffe, te och coca cola, då det ökar spänningen i kroppen och är vätskedrivande,drick tillräckligt med vatten!
  • du sitter mycket stilla och arbetar, exempelvis på kontor. Spända muskler får sämre blodcirkulation och det kan leda till huvudvärk. Förebygg hellre än att behandla för att spara både tid och pengar! Få också in minst 30 minuters vardagsmotion varje dag, som exempelvis promenader, gå i trappor, cykla till och från jobbet!
  • din hållning när du står eller jobbar. Tänk på ergonomin både på arbetet och på fritiden! Med en bra ergonomi sparar du på kroppen och minskar onödiga spänningar som exempelvis kan uppstå när du sitter med stolen på en felaktig höjd och knappar på tangentbordet med uppdragna axlar.

Gör en massagebehandling ont?

Det kan kännas en hel del, men det behöver inte göra det. Det beror helt på om du kommer på en behandlande massage eller bara i allmänt avslappningssyfte.

När jag som  terapeut arbetar med kundens spända muskler i en mer behandlande massage kan det kännas en del. Det får dock aldrig vara en 'dålig' smärta, men att ha ett bestämt tryck gör att resultat ofta kommer tidigare. Så det som ofta kallas 'gottont' eller 'skönont' är inget negativt. Däremot ska det aldrig bli en obehaglig smärta, då spänner du dig istället och resultatet blir det motsatta mot vad vi försöker åstadkomma.

Jag anpassar självklart behandlingen helt efter dina behov och önskemål. Tycker du att jag arbetar för mjukt eller för hårt, eller att du vill ha mer eller mindre massage på någon kroppsdel, är det bara att säga till. Välkommen att boka din massagebehandling!

Jag har inga speciella problem med värk eller liknande, kan jag gå på massage ändå?

Ja, många går på massage av den enkla anledningen att det helt enkelt är väldigt skönt och att det förebygger spänningar och värk. Man lär sig även att uppfatta den egna kroppens signaler i tid innan spänningarna börjar orsaka besvär.


Har du inte hittat svar på din fråga? Du kan ställa en fråga här.