Frågor & Svar

Vilka effekter har massagen?


så mycket mer än muskelavslappning

  • minskar stress,
  • ökar styrka och rörlighet,
  • ökar koncentrationsförmågan,
  • positiv effekt mot ångest,
  • effektivt mot whiplash,
  • förbättrar humör och minskar värk,
  • stärker immunförsvar och lymfsystem samt ökar välmåendet,
  • effektivt mot träningsvärk, mot fibromyalgi,
  • positiv effekt mot kronisk spänningshuvudvärk,
  • bra mot migrän och sömnstörningar,
  • minskar käkledsbesvär,
  • bra effekt mot depression och utmattning.

Hur ofta ska jag få massage?

Det är helt individuellt. Hur ofta du och din kropp behöver massage beror på en mängd olika faktorer såsom arbetsställningar och rörelsemönster i vardagen, din hållning, om du ofta känner dig stressad m.m.

En del kommer någon gång i månaden för att det är skönt och i förebyggande syfte och i många fall för att få bort sin värk eller hålla den under kontroll. Medan andra har mer smärta och problem, och då, för att få så bra resultat som möjligt, kommer mer ofta. I det senare fallet, om du har mycket problem av t ex smärta/stelhet, är det rekommenderat att komma en till två gånger i veckan i några få veckor för att verkligen få så bra och snabbt resultat som möjligt.

Varför har jag muskelspänningar?


Muskelspänningar är en vanlig reaktion vid överbelastning.

En muskelspänning kan ske på grund av felaktiga arbetsställningar, monotona rörelser men även vid stress. Symtom på muskelspänningar kan vara trötthet, ömhet och värk i muskeln. Muskelspänningar kan även leda till en stelhet kring de leder där muskeln passerar.

Du eller terapeuten som känner på en spända muskeln känner så kallade muskelknutor. Tyvärr används begreppet "muskelknutor" oftast något slarvigt då det det inte handlar om en knuta vid en muskelspänning. En "muskelknuta" är vid en noggrann undersökning egentligen en strängformation i muskelfibrernas riktning. "Muskelknutor" behandlas med massagegrepp, muskeltöjning, egna stretchövningar som massageterapeuten rekommenderar, mycket mer.

När ska jag undvika massage?

Vid dessa tillstånd är massage uteslutet

Ofta tas en persons hela hälsa i beaktande innan det avgörs om en massage är lämplig, men det finns vissa tillstånd som utesluter en massage oavsett hur god ens hälsa är i övrigt.

Massage rekommenderas ej:

  • om du har fått en vaccination och drabbats av feber efteråt,
  • om du har feber till följd av en förkylning,
  • om du tränar hårt och har fått en muskelbristning kan en massage förvärra skadan,
  • om du lider du av en allvarlig sjukdom, som till exempel cancer, eftersom massagen kan ha negativa effekter på sjukdomen,
  • under de första tre månaderna av graviditeten, om du är gravid och har ett behov av massage ska beslut om en sådan behandling tas i samråd med läkare eller barnmorska som kan rekommendera en passande typ av massage.
  • om du lider  av blödarsjuka, massagen kan spräcka blodkärlen och orsaka kraftiga blödningar som i värsta fall kan vara livshotande.
  • om du har benskörhet eftersom skelettet kan skadas,
  • om du har eksem på kroppen, på grund av smittorisken och eftersom eksemen kan bli värre,
  • om du tar mediciner som verkar som blodförtunnande, eller om du äter någon medicin mot proppar,
  • om du medicineras med kortison eftersom det försämrar hudens skyddsbarriär.

Känner du dig det minsta osäker innan du tar emot massage, lönar det sig alltid att rådfråga din läkare före behandlingen påbörjas. Då kan du vara trygg med att din kropp klarar av behandlingen och att du får ut de positiva effekter som massage egentligen är till för.

Vad händer efter massagen?

Direkt efteråt kan du känna dig lite yrvaken eller behagligt 'trött' vilket inte är konstigt då spänningar har lösts upp, Oxytocin (ett "lugn och ro-hormon") har frisatts, blodtrycket sänkts, men du blir snart pigg och välmående. Om det är en av dina första gånger på massage eller om det var länge sedan du gick sist och du får en någorlunda djupgående behandling kan du även få känslan av träningsvärk i musklerna i ett par dagar efteråt, detta är helt normalt och blir mindre för varje behandling du går på. Efter behandlingen får du ett glas vatten eftersom massagen ökar utsöndringen av avfallsprodukter. Jag rekommenderar att du ska inte ha en fullbokad schema efter behandlingen för att du ska njuta mer av behandlingen.

Behöver jag massage när jag tränar?

Massage är det perfekta komplementet till träning, eftersom det återställer rörligheten och motverkar spänningar i musklerna. Det finns även flera studier på att massage minskar träningsvärk, ökar muskelfunktionen minskar muskelutmattningen och mjölksyrabildning.

Varför ska jag anlita en massageterapeut?

Jo, för att en massageterapeut har mer kunskap än en massör när det gäller sjukdomslära, skadelära, anatomi, fysiologi, muskelfunktion och behärskar förutom massage och muskeltöjningar, ytterligare en eller flera massageterapeutiska metoder. En massageterapeut kan behandla direkt  pecifiska skador eller besvär i musklerna. Massageterapeuten har kunskap och kan även hänvisa till vidare undersökning om det är så att du behöver mer eller annat än massageterapi.

Varför får jag huvudvärk?

  • vid stress, kan utvidgning av blodkärl i hjärnan utlösa migrän hos vissa personer. När du känner att huvudvärken är på gång; försök att vila eller ta en promenad.
  • du har sovit för lite. Sov tillräckligt mycket och regelbundet!
  • du har druckit för mycket kaffe. Dra ner på koffein som kaffe, te och coca cola, då det ökar spänningen i kroppen och är vätskedrivande,drick tillräckligt med vatten!
  • du sitter mycket stilla och arbetar, exempelvis på kontor. Spända muskler får sämre blodcirkulation och det kan leda till huvudvärk. Förebygg hellre än att behandla för att spara både tid och pengar! Få också in minst 30 minuters vardagsmotion varje dag, som exempelvis promenader, gå i trappor, cykla till och från jobbet!
  • din hållning när du står eller jobbar. Tänk på ergonomin både på arbetet och på fritiden! Med en bra ergonomi sparar du på kroppen och minskar onödiga spänningar som exempelvis kan uppstå när du sitter med stolen på en felaktig höjd och knappar på tangentbordet med uppdragna axlar.

Har du inte hittat svar på din fråga? Du kan ställa en fråga här.